Bulevardul uriașilor: Arborii Sequoia prin care poți trece cu mașina

Arborii Sequoia din nordul Californiei sunt cei mai mari copaci din lume, cu trunchiuri atât de groase, încât este posibil să construiești o mică șosea prin ele.

Primii directori ai Parcului Natural Yosemite au creat aceste tuneluri ca să promoveze zona și să obțină fonduri cerându-le turiștilor o taxă atunci când treceau cu mașina prin ele. Era o ocazie bună de a face fotografii, iar ideea a prins cu repeziciune.

„Copacul Candelabru”. Foto: Wikimedia

De-a lungul timpului, au apărut numeroase trunchiuri prin care se putea trece cu mașina sau la pas. Administrația parcului și activiștii de mediu nu mai permit crearea unor astfel de copaci, însă cele câteva astfel de tuneluri care s-au păstrat sunt conservate cu grijă, potrivit Amusing Planet.

Primul astfel de tunel din California a fost creat dintr-un Sequoia mort și ars în Pădurea Tuolumne din Parcul Național Yosemite. Copacul a fost lovit de trăsnet, dar încă mai trăia și avea 27 de metri înălțime atunci când a fost retezat.

Tunelul a fost făcut în 1875 pentru a promova turismul. Copacul încă stă în picioare, deși traversarea tunelului nu mai este permisă. Succesul din Pădurea Tuolumne a inspirat alți întreprinzători să creeze atracții similare.

„Copacul Wanona”. Foto: Shorpy.com

În 1881, un Sequoia uriaș vechi de 2.000 de ani numit „Copacul Wanona”, din Pădurea Mariposa, Parcul Național Yosemite, a fost prevăzut cu un tunel și a devenit cea mai populară atracție turistică din zonă.

Copacul a rezistat 88 de ani, însă atacul brutal petrecut asupra trunchiului său l-a slăbit, iar în 1969 arborele s-a prăbușit în timpul unei furtuni. Avea înălțimea de 69 de metri și diametrul de opt metri la bază.

Celebrul tunel care fusese cioplit în trunchiul său avea lățimea de doi metri și lungimea de opt metri. Arborele încă se află acolo unde s-a prăbușit la pământ și este cunoscut drept „Copacul Prăbușit cu Tunel”.

„Copacul Altar cu Tunel”. Foto: Wikimedia

Administratorii Parcului de Stat Calaveras Big Trees nu au vrut să rămână în urmă și, în deceniul nouă al secolului XIX, au săpat un tunel în Copacul „Cabana Pionierului”. Aproape că au omorât arborele.

În prezent, întregul copac se alimentează doar printr-un singur braț al rădăcinii. Copacul încă stă în picioare, însă traversarea tunelului este interzisă.

În Pădurea Mountain Home, un fermier bogat pe nume Jesse Hoskins a cumpărat o tarla cu arbori de Sequoia și a săpat o încăpere în trunchiul unui copac gigant, pe care l-a numit „Copacul Hercule”.

Cioplită între 1897 și 1902, încăperea are diametrul de 3.6 metri și înălțimea de 2.7 metri. Hoskins a adăugat o ușă de lemn cu balamale și a încercat să locuiască în această cameră, însă seva se scurgea în ea, așa că a transformat-o într-un magazin în care vindea mărunțișuri făcute din lemnul rămas în urma scobirii încăperii.

Copacul încă rezistă, iar camera din trunchiul său poate fi vizitată.

În zilele noastre, cel mai celebru arbore cu tunel este „Copacul Candelabru cu Tunel”, situat într-o pădure privată din Leggett, la aproximativ 290 de kilometri Golful San Francisco.

„Copacul Altar cu Tunel”. Foto: Flickr

Acest arbore, înalt de 84 de metri, are un tunel lat de 1.8 metri pe doi metri, săpat în 1937. Numele de „Copac Candelabru” vine de la crengile sale cu aspect unic, care stau atârnate la 30 de metri deasupra solului întocmai ca brațele unui candelabru.

„Copacul Altar cu Tunel” este situat în Myers Flat. Spre deosebire de ceilalți copaci, tunelul înclinat la un anumit unghi al copacului s-a format pe cale naturală. Copacul este ancorat de pământ cu niște cabluri de oțel.

„Copacul Klamath”, aflat lângă Klamath, este cel mai recent arbore cu tunel, care a fost săpat în 1976. Tunelul a fost creat avându-se grijă ca zonele vitale ale copacului să nu fie afectate.

„Trunchiul cu Tunel” care stă de-a lungul șoselei Crescent Meadow în Parcul Național Sequoia este una dintre puținele astfel de atracții create fără a se face rău copacului, fiindcă tunelul a fost creat după ce copacul s-a prăbușit.

„Ciotul Big Cedar”. Foto: Jana Robertson

Acest Sequoia gigantic s-a prăbușit de-a latul șoselei la sfârșitul anului 1937. În vara următoare, în trunchiul căzut a fost săpat, ca atracție turistică, un tunel de cinci metri lățime și 2.4 metri lungime.

Pentru vehiculele care nu încăpeau prin tunel s-a construit un drum secundar. Înainte de a se prăbuși, arborele avea înălțimea de 83 de metri și diametrul de 6.4 metri la bază. Copacul avea o vechime de peste 2.000 de ani.

Se crede că „Ciotul Big Cedar” din Ținutul Snohomish are 1.000 de ani vechime. Are diametrul de șase metri și înălțimea de 60 de metri. Arborele a fost distrus parțial de un incendiu în 1893.

Tunelul a fost creat în 1916 și, câțiva ani mai târziu, ciotul a fost mutat la 137 de metri de locul său inițial, fiind așezat pe o bază de beton. Ciotul a fost mutat de mai multe ori înainte de a ajunge în locația sa curentă la I-5 Northbound Smokey Point Rest Area.

„Ciotul Drive Way”. Foto: Wikimedia

„Copacul Turnurilor Gemene” se afla în Confusion Hill, în Piercy, California. Inițial, prin tunel trecea o cale ferată îngustă. Tunelul a fost închis și transformat în „Copacul Memorial al Turnurilor Gemene”, dedicat victimelor atacului de la 11 septembrie 2001.

„Copacul California cu Tunel” este un alt arbore cu tunel, situat în Pădurea Mariposa. Este vorba de un tunel îngust prin care nu încap mașinile, ci doar oamenii.

„Copacul Auto” din Parcul de Stat Big Basin nu este un arbore prin care nu se poate trece, însă drumeții își introduceau adeseori mașinile în scobitura sa pentru a demonstra cât de mare este copacul.

„Copacul Klamath”. Foto: Flickr

„Ciotul Drive Way” era situat pe autostrada Redwood, cunoscută și drept „Bulevardul Uriașilor”.

Ți-a plăcut articolul? Dă-l mai departe!

Test de Cultură Generală #11 - Sex (20 de Întrebări)

Urmărește-ne pe Facebook

Zilnic, episoade noi din serialul Astăzi în istorie, plus curiozități fascinante din toate domeniile!

Lasă un comentariu