Bulevardul uriașilor: Arborii Sequoia prin care poți trece cu mașina

Arborii Sequoia din nordul Californiei sunt cei mai mari copaci din lume, cu trunchiuri atât de groase, încât este posibil să construiești o mică șosea prin ele.

Primii directori ai parcului au crezut că era o idee bună să creeze aceste tuneluri și să ceară turiștilor o taxă atunci când treceau cu mașina prin ele. Era o ocazie bună de a face fotografii și ideea a prins cu repeziciune.

„Copacul Candelabru”. Foto: Wikimedia

De-a lungul timpului, au apărut numeroase trunchiuri prin care se putea trece cu mașina sau la pas. Administrația parcului și activiștii de mediu nu mai permit crearea unor astfel de copaci, însă cele câteva astfel de tuneluri care s-au păstrat sunt conservate cu grijă, potrivit Amusing Planet.

Primul astfel de tunel din California a fost creat dintr-un Sequoia mort și ars în Pădurea Tuolumne din Parcul Național Yosemite. Copacul a fost lovit de trăsnet, dar încă mai trăia când a fost retezat la înălțimea de 27 de metri.

Tunelul a fost făcut în 1875 pentru a promova turismul. Copacul încă stă în picioare, deși traversarea tunelului nu mai este permisă. Succesul din Pădurea Tuolumne a inspirat alți întreprinzători să creeze atracții similare.

În 1881, un Sequoia uriaș vechi de 2.000 de ani numit „Copacul Wanona” din Pădurea Mariposa, Parcul Național Yosemite, a fost prevăzut cu un tunel și a devenit cea mai populară atracție turistică din zonă.

„Copacul Wanona”. Foto: Shorpy.com

Copacul a stat în picioare 88 de ani, însă atacul brutal petrecut asupra trunchiului său l-a slăbit și s-a prăbușit în timpul unei furtuni din 1969. Copacul avea înălțimea de 69 de metri și diametrul de opt metri la bază.

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

Celebrul tunel avea lățimea de doi metri și lungimea de opt metri. Arborele încă se află acolo unde s-a prăbușit la pământ și este cunoscut drept „Copacul Prăbușit cu Tunel”.

Cei de la Parcul de Stat Calaveras Big Trees nu au vrut să rămână în urmă și au săpat un tunel în Copacul „Cabana Pionierului” în deceniul nouă al secolului XIX. Aproape că au ucis copacul.

În prezent, un singur vrej al rădăcinii alimentează întregul copac. Copacul încă stă în picioare, însă traversarea tunelului este interzisă.

„Copacul Altar cu Tunel”. Foto: Wikimedia

În Pădurea Mountain Home, un fermier bogat pe nume Jesse Hoskins a cumpărat o tarla cu arbori de Sequoia în sudul Sierrei Nevada, și a săpat o cameră în trunchiul unui copac gigant pe care l-a numit „Copacul Hercule”.

Cioplită între 1897 și 1902, camera are diametrul de 3.6 metri și înălțimea de 2.7 metri. Hoskins a adăugat o ușă de lemn cu balamale și a încercat să locuiască în această cameră, însă seva se scurgea în ea, așa că a transformat-o într-un magazin în care vindea mărunțișuri făcute din lemnul rămas în urma cioplirii camerei.

Copacul încă stă în picioare și se poate intra în cameră.

Cel mai celebru copac cu tunel de azi este „Copacul Candelabru cu Tunel”, situat într-o pădure privată din Leggett, la aproximativ 290 de kilometri nord de zona Golfului San Francisco.

„Copacul Altar cu Tunel”. Foto: Flickr

Acest arbore înalt de 84 de metri are un tunel lat de 1.8 metri pe doi metri, săpat în 1937. Numele de „Copac Candelabru” vine de la crengile sale cu aspect unic, care stau atârnate la 30 de metri deasupra solului întocmai ca brațele unui candelabru.

„Copacul Altar cu Tunel” este situat în Myers Flat. Spre deosebire de ceilalți copaci, tunelul înclinat la un anumit unghi al copacului s-a format pe cale naturală. Copacul este ancorat de pământ cu niște cabluri de oțel.

„Copacul Klamath”, aflat lângă Klamath, este cel mai recent arbore cu tunel, care a fost săpat în 1976. Tunelul a fost creat avându-se grijă ca zonele vitale ale copacului să nu fie afectate.

„Trunchiul cu Tunel” care stă de-a lungul șoselei Crescent Meadow în Parcul Național Sequoia este una dintre puținele astfel de atracții create fără a se face rău copacului, fiindcă tunelul a fost creat după ce copacul s-a prăbușit.

„Ciotul Big Cedar”. Foto: Jana Robertson

Acest Sequoia gigantic s-a prăbușit de-a latul șoselei la sfârșitul anului 1937. În vara următoare, un tunel de cinci metri lățime și 2.4 metri lungime a fost săpat în trunchiul căzut, ca atracție turistică.

Pentru vehiculele care nu încap prin tunel, s-a construit un drum secundar. Înainte de a se prăbuși, arborele avea înălțimea de 83 de metri și diametrul de 6.4 metri la bază. Copacul avea o vechime de peste 2.000 de ani.

Se crede că „Ciotul Big Cedar” din Ținutul Snohomish are o vechime de 1.000 de ani. Are diametrul de șase metri și înălțimea de 60 de metri. Copacul a fost parțial distrus de un incendiu în 1893.

Tunelul a fost creat în 1916 și, câțiva ani mai târziu, ciotul a fost mutat la 137 de metri de locația sa originală, fiind așezat pe o bază de beton. Ciotul și-a schimbat locația de mai multe ori înainte de a fi pus în locația sa curentă la I-5 Northbound Smokey Point Rest Area.

„Ciotul Drive Way”. Foto: Wikimedia

„Copacul Turnurilor Gemene” se afla în Confusion Hill, în Piercy, California. Inițial, prin tunel trecea o cale ferată îngustă. Tunelul a fost închis și a fost transformat în „Copacul Memorial al Turnurilor Gemene”, dedicat victimelor atacului de la 11 septembrie 2001.

„Copacul California cu Tunel” este un alt arbore cu tunel, situat în Pădurea Mariposa. Este vorba de un tunel îngust prin care nu încap mașinile, ci doar oamenii.

„Copacul Auto” din Parcul de Stat Big Basin nu este un arbore prin care nu se poate trece, însă drumeții își introduceau adeseori mașinile în scobitura sa pentru a demonstra cât de mare este copacul.

„Ciotul Drive Way” era situat pe autostrada Redwood, cunoscută și drept „Bulevardul Uriașilor”.

„Copacul Klamath”. Foto: Flickr


Distribuie articolul:

Citește în continuare

Lasă un comentariu

>