5 alimente benefice pentru creier, care îți vor schimba starea de spirit

Toți știm că o alimentație echilibrată este bună pentru sănătatea noastră fizică și poate scădea riscul  de a dezvolta diabet, cancer, obezitate și afecțiuni cardiovasculare. Un lucru mai puțin cunoscut este că anumite alimente benefice pentru creier ajută covârșitor la menținerea sănătății mintale.

Frecvența bolilor mintale crește într-un ritm alarmant, iar medicația pentru aceste afecțiuni costă sute de miliarde de euro în fiecare an, la nivel global. Dar există dovezi că riscul de apariție a bolilor mintale poate fi controlat inclusiv prin dietă.

Recent, cercetătorii au făcut descoperiri majore în ceea ce privește influența pe care anumite mâncăruri o au asupra stării psihologice de bine. În acest articol îți prezentăm câteva alimente pe care ar trebui să le consumi pentru întărirea minții și accentuarea stării de bine.

1. Alimente benefice pentru creier: Carbohidrații complecși

alimente benefice pentru creier 01

O metodă de a-ți spori starea de bine este alimentarea corectă a celulelor cerebrale cu ajutorul carbohidraților. Carbohidrații complecși se găsesc în fructe, legume și cereale integrale.

Acestea sunt alimente benefice pentru creier deoarece eliberează treptat glucoză în întregul corp. Acest lucru ajută la stabilizarea dispoziției. Iată de ce.

Carbohidrații simpli din gustările și băuturile dulci cauzează fluctuații ale nivelurilor de zahăr. Acest fenomen duce la creșterea și descreșterea rapidă a senzației de fericire (sau de mulțumire extremă) și au un efect negativ asupra stării psihologice.

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

Adeseori, folosim acest tip de mâncăruri dulci pentru a ne alina atunci când ne simțim nefericiți. Însă acest lucru poate crea o reacție a creierului asemănătoare cu dependența.

Această reacție este similară reacției la drogurile care creează bună dispoziție pe termen scurt, însă au efecte negative pe termen lung. Așadar, creșterea consumului de carbohidrați complecși și descreșterea consumului de gustări și băuturi dulci contribuie decisiv la instalarea stării de bine.

2. Antioxidanții

alimente benefice pentru creier 02

Oxidarea este un proces normal pe care celulele noastre îl îndeplinesc pentru a funcționa. Oxidarea produce energie pentru corpul și creierul nostru.

Din păcate, acest proces creează și stres oxidativ, mai mult în creier decât în orice altă parte a corpului. Substanțele chimice care induc starea de bine, precum dopamina și serotonina, sunt reduse prin procesul de oxidare.

În timp, acest fenomen poate duce la o degradare a sănătății mintale. Antioxidanții care se găsesc în mâncărurile viu colorate, cum ar fi fructele și legumele, apără corpul de stresul oxidativ și de inflamații.

Tot antioxidanții repară și pagubele produse de procesul de oxidare și consumă radicalii liberi, care aduc vătămări celulelor cerebrale. Consumul de mâncăruri bogate în antioxidanți duce la creșterea nivelului de substanțe chimice din creier care ne dau o stare de bine și instalarea unei dispoziții pozitive.

3. Omega 3

alimente benefice pentru creier 03

Omega 3 sunt acizi grași polinesaturați, care sunt implicați în procesul de convertire a hranei în energie. Acești acizi sunt importanți pentru sănătatea creierului și pentru reglarea nivelurilor de dopamină, serotonină și norepinefrină.

Acizi grași Omega 3 se găsesc de obicei în uleiul de pește, nuci, semințe, legume cu frunze, ouă și în carnea erbivorelor. S-a descoperit că Omega 3 îmbunătățește funcționarea creierului, poate încetini evoluția demenței și poate reduce simptomele depresiei.

Omega 3 sunt substanțe nutritive esențiale, care nu sunt produse ca atare de corp. În schimb, ele pot fi găsite în mâncarea pe care o consumăm, așa că este important să includem în dieta noastră zilnică mai multe mâncăruri bogate în Omega 3.

4. Vitaminele B

alimente benefice pentru creier 04

Vitaminele B joacă un rol important în stimularea substanțelor responsabile pentru starea de bine, precum serotonina și dopamina. Aceste vitamine pot fi găsite în legume verzi, fasole, banane și sfeclă.

S-a descoperit că o dietă bogată în vitaminele B6, B12 și acid folic protejează împotriva depresiei. Deficiența de vitamine B poate avea ca rezultat o producție mai scăzută de dopamină și serotonină, iar acest lucru poate duce la instalarea unei dispoziții negative.

Creșterea cantității de vitamine B din dieta noastră contribuie la instalarea stării de bine, atât din punct de vedere psihic, cât și fizic.

5. Alimente benefice pentru creier: Substanțele prebiotice și probiotice

alimente benefice pentru creier 05

Trilioanele de bacterii bune și rele care trăiesc în stomacul nostru ne influențează dispoziția, comportamentul și sănătatea mintală. „Mesagerii chimici” din stomacul nostru ne influențează emoțiile, pofta de mâncare și reacțiile la situațiile stresante.

Prebioticele și probioticele găsite în iaurt, brânză și în mâncăruri fermentate, cum ar fi varza murată și kimichi, au același efect asupra creierului ca medicamentele antidepresive.

S-a descoperit că prebioticele și probioticele inhibă reacțiile imune din corp, reduc inflamația creierului, atenuează stările depresive și anxioase și sporesc frecvența emoțiilor pozitive.

Iată de ce includerea acestor alimente benefice pentru creier în meniul nostru obișnuit are efecte surprinzătoare asupra sănătății mintale.


În continuare, descoperă 5 dintre cele mai riscante feluri de mâncare din jurul lumii, apoi vezi un scurt documentar în care bucătarul Jamie Oliver dezvăluie cum ne otrăvim cu mâncare.


Distribuie articolul:

Citește în continuare

Un comentariu la „5 alimente benefice pentru creier, care îți vor schimba starea de spirit”

Lasă un comentariu