Alert: Cea mai nordică așezare din lume. Aici trăiesc „Aleșii înghețați”

Vreme de patru luni pe an, în Alert este beznă totală. Timp de alte patru luni, Soarele nu apune deloc, dar nu se ridică la mai mult de 30 de grade deasupra orizontului la prânz. Pământul rămâne înghețat și acoperit de zăpadă timp de aproape zece luni pe an.

Iernile sunt aspre și reci, temperaturile scăzând în mod regulat la -30 de grade Celsius. Temperaturile maxime de vară sunt doar cu câteva grade peste limita de îngheț.

Foto: Pixabay.com
Foto: Pixabay.com

În orice moment, în acest loc uitat de lume, vei găsi câteva zeci de oameni. Din fericire, Alert nu este reședința lor permanentă, se află aici doar în interes de serviciu.

Acești oameni, supranumiți „Aleșii înghețați”, sunt membri ai Forțelor Armate Canadiene – care întrețin o instalație de interceptare a semnalelor de informații numită CFS Alert – și personal științific care lucrează la cele două facilități de cercetare de aici – stația meteo a Serviciului Canadian de Mediu și un observator de monitorizare a atmosferei de la Global Atmosphere Watch (GAW).

Așezarea Alert este numită astfel după HMS Alert, o navă din Anglia care și-a stabilit tabăra în apropiere în iarna 1875-1876. Căpitanul navei, George Nares, și echipajul său au fost primii oameni care au ajuns vreodată la capătul nordic al Insulei Ellesmere.

Foto: Wikimedia
Foto: Wikimedia

Stația meteo a fost înființată aici în 1950, iar stația militară a fost ridicată opt ani mai târziu. În timpul Războiului Rece, Alert a fost important din punct de vedere strategic, deoarece era singurul punct din America de Nord care se afla cel mai aproape de zona de nord-vest a Uniunii Sovietice.

De fapt, Alert este mai aproape de Moscova (4.000 de kilometri) decât de Ottawa (4.150 de kilometri). Apropierea de Uniunea Sovietică a permis alianței de schimb de informații dintre SUA-Canada-UK-Australia-Noua Zeelandă, cunoscută și sub numele de Five Eyes, să „tragă cu urechea” la rețeaua de comunicații rusească.

Stația a devenit curând un activ-cheie în rețeaua globală de spionaj ECHELON.

La apogeu, în Alert erau detașate mai bine de 215 persoane. Dar, după reduceri bugetare în anii 1990, comunitatea a fost redusă la aproximativ 74 de persoane, dar în timpul verii, populația sa poate ajunge la peste o sută.

Un articol din ziarul Sun, datat 14 noiembrie 2004, oferă cititorilor o imagine a vieții la Alert:

„Soldații, mulți dintre ei voluntari, efectuează detașări de șase luni, despărțite de o vacanță de trei săptămâni. Astăzi, mâncarea este la fel de bună ca întotdeauna. Televizoarele din diferite camere difuzează patru canale de televiziune în direct și alte patru de filme, redate din stocul de 4.500 de casete video și DVD-uri al stației.

Ascultarea emisiunilor de trivia de la CHAR-FM 105.9 ale bazei este o altă distracție populară. O mare parte din timp este dedicat activităților recreative, cu două săli de sport, o cameră obscură, o sală de bowling și un teatru.

Foto: iStockPhoto.com
Ambasadorul Statelor Unite în fața panoului de bun venit în Alert. Credit foto: Ambasada SUA în Canada/FlickrFoto: iStockPhoto.com

Serile sunt pline de activități – jocuri pe calculator în rețea, prelucrarea lemnului, bingo și trivia. Majoritatea personalului se oferă voluntar să vină aici. La fel ca un echipaj în interiorul unui submarin, izolarea îi unește pe oameni și îi îndepărtează de alții, ceea ce le-a adus tuturor porecla de „Aleșii înghețați”.

Singura modalitate de a transporta ceva aici este pe calea aerului. În fiecare an, piloții canadieni efectuează aproximativ 225 de zboruri cu avioane Hercules către Alert pentru a aduce aproximativ două milioane de litri de combustibil și 300 de tone de marfă.

În plus față de zborurile săptămânale, proviziile sunt transportate de două ori pe an în cadrul unor operațiuni masive care implică zeci de zboruri spre și dinspre cel mai apropiat port de mare adâncime, Thule, Groenlanda.

Problema este că, în cea mai mare parte a timpului, avioanele Hercules C-130 ale Canadei nu zboară. Zborurile de reaprovizionare sunt în mod obișnuit întârziate cu 24 de ore sau sunt anulate complet atunci când avioanele sunt blocate la sol din cauza unor probleme mecanice sau sunt redirecționate în altă parte din cauza unor priorități militare.

Foto: FreeImages.com
Câini de sanie în Alert, Nunavut. Foto: Ambasada SUA în Canada/Flickr

 

 

Medicii militari notează că majoritatea oamenilor se îngrașă după sosire. Cei care nu sunt capabili să facă față distanței sunt eliminați înainte de a ateriza pe pista de aterizare cu pietriș și zăpadă.”

Foto: DepositPhotos.com
Tabără de antrenament a rangerilor canadieni amplasată undeva lângă Alert. Foto: Ambasada SUA în Canada/Flickr
Foto: Freepik.com
Transportor pe zăpadă. Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com
Un monument care comemorează victimele unui accident de avion petrecut în 1950 în Alert. Foto: jasonbelliveau/Flickr
Foto: Getty Images
Mormintele echipajului care a murit în accidentul din 1950. Foto: JEROME LESSARD/Flickr
Foto: FreeImages.com
Epava unui avion. Au fost, de fapt, trei accidente în Alert, dar fotograful nu menționează din care accident provine această epavă. Foto: Andrew Johnson/Flickr
Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Foto: Wikimedia
Puțină vegetație. Foto: Johannes Zielcke/Flickr
Foto: Shutterstock.com
Soarele răsare la ora 2:00. Foto: jasonbelliveau/Flickr
Foto: Pexels.com
Alert văzut din satelit. Foto: Google Maps


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Lasă un comentariu