Conductorul „în transă”: Misterul accidentului de metrou de la Moorgate

Accidentul de metrou de la Moorgate a avut loc pe 28 februarie 1975, la ora 8:46, pe linia Northern City din Londra. 43 de oameni și-au pierdut viața, iar 74 au fost răniți grav. Autoritățile britanice efectuat o investigație și au stabilit că trenul nu avea nicio defecțiune tehnică.

Tragedia a fost cauzată de o inexplicabilă lipsă de reacție a conductorului, Leslie Newson. Analiza post-mortem a trupului său nu a evidențiat nicio afecțiune medicală, iar Newson nu dăduse semne că ar avea porniri sinucigașe înainte de accident.

Deci, ce fusese în neregulă cu Newson în acea zi fatidică?

Puțină istorie

Personalul de urgență caută prin epavă. Foto: Poliția din Londra

Potrivit Rail Magazine, metroul din Londra a fost primul sistem de transport subteran cu trenul din lume, fiind inaugurat în 1863. Conceptul unui astfel de sistem a fost propus pentru prima oară în anii ’30 ai secolului XIX, însă permisiunea de construire a fost acordată numai în 1854.

Primele garnituri de metrou erau acționate de aburi. Abia în anii ’90 ai secolului XIX întregul sistem a trecut pe electricitate, iar metroul a devenit un mijloc de transport curat și prietenos cu mediul.

De-a lungul anilor, rețeaua de metrou s-a extins, deservind întreaga Londră. De la o singură linie, care mergea de la est la vest, sistemul s-a dezvoltat până azi pe 11 linii diferite.

Al treilea vagon din trenul distrus. Foto: Poliția din Londra

Unul dintre punctele-cheie ale rețelei este Kings Cross, unde a avut loc un incendiu devastator la sfârșitul anului 1987. Incidentul a scos în evidență măsurile de siguranță depășite de la acea vreme.

Însă aceasta nu a fost cea mai mare tragedie din metroul londonez. Pe 28 februarie 1975, accidentul de la Moorgate a avut loc într-un tunel aflat în apropierea stației, în timpul orei de vârf a dimineții.

Acesta a fost cel mai mare dezastru din metroul londonez petrecut pe timp de pace.

Accidentul

Un bărbat investighează urmările accidentului din stația Moorgate. Foto: Serviciul de pompieri din Londra

Conform Wikipedia, la ora 8:38 în acea dimineață, metroul 272 al Northern Line a plecat din Drayton Park cu o întârziere de un minut. Când s-a apropiat de stația Moorgate, avea 300 de oameni la bord.

Recomandările pentru apropierea de o stație din rețea prevăd reducerea vitezei la 24 de kilometri pe oră. Pasagerii care așteptau metroul pe platforma din Moorgate au relatat că garnitura a continuat să ruleze cu viteza de 50 – 65 de kilometri pe oră.

Unii martori au spus chiar că trenul a accelerat când a intrat în stație. Potrivit sistemului, în cazul în care o garnitură scăpa de sub control, aceasta era deviată automat pe o linie secundară.

Însă în cazul metroului 272 această măsură de siguranță nu părea să fi funcționat. Trenul s-a ciocnit cu amortizoarele, după care a lovit zidul de ciment pe care erau montate acestea.

Primii angajați care au ajuns la locul accidentului au crezut că o garnitură cu patru vagoane sărise de pe platformă și s-au gândit că trebuia doar să fie repusă în poziție.

Tehnicienii și-au dat seama că situația era gravă abia după ce au înaintat în tunel. Forța impactului strivise pur și simplu primele două vagoane și jumătate din al treilea, comprimându-le.

Primul vagon se înfipsese în tavanul tunelului. Al doilea intrase sub primul, în timp ce al treilea trecuse de al doilea și se ciocnise cu primul, formând un morman de fiare contorsionate.

Operațiunea de salvare

Operațiunea de salvare a durat aproape o săptămână și a implicat peste 1.600 de oameni. Echipajelor de pompieri, poliție și ambulanță li s-au alăturat 16 doctori și mulți voluntari.

Abia după 13 ore de la accident a fost scos din metrou și ultimul dintre cei 74 de răniți. Ultimul dintre cei 43 de morți care a fost scos din metrou a fost conductorul Leslie Newson. Acesta avea 56 de ani și era tatăl a doi copii.

Investigațiile

Când are loc un dezastru de o asemenea magnitudine, întrebarea cea mai evidentă și presantă este „de ce?”. De ce s-a întâmplat ceea ce s-a întâmplat?

Inginerii și investigatorii au analizat metroul și au eliminat posibilele cauze una câte una. Componentele vitale și sistemele metroului funcționau corespunzător.

Câțiva pasageri răniți așteaptă ca ambulanța să-i ducă la spital. Foto: RexMailPix

Componentele defecte erau rezultatul accidentului, nu cauza sa. Cel mai misterios aspect a fost relatat de doi angajați ai metroului care se aflau pe platformă când sosise metroul 272.

L-au văzut pe Newson așezat pe scaunul conductorului. Părea calm și privea direct înainte – ca și cum nu și-ar fi dat seama că trecuse de niște bariere – atunci când metroul a intrat în coliziune cu zidul.

Investigatorii spun că Newson și-a menținut tonusul muscular și echilibrul. Examinările post-mortem au arătat că nu suferea de probleme cardiace, și nici de afecțiuni precum epilepsia.

Cabina conductorului dintr-un metrou din 1938; în prim-plan, în dreapta, este așa-zisul „mâner al mortului”, un dispozitiv prin care oricine poate opri automat trenul, în cazul în care conductorul nu este apt. Foto: Wikimedia

Cei care îl cunoșteau au spus că era grijuliu la muncă și că respecta regulile. Newson nu consuma alcool des, iar pe 27 februarie încercase să găsească o mașină pe care să i-o cumpere fiicei sale, deci ipoteza sinuciderii era puțin probabilă.

Totuși, când salvatorii au reușit să-l scoată din metrou, la patru zile după accident, nu s-a constat că întreprinsese ceva pentru a evita să fie rănit. De fapt, încă se afla cu mâna pe frână. Părea că nu avusese nicio reacție.

După accident

În 1978, inginerii au instalat un nou sistem de protecție, care acționa automat frânele dacă conductorul nu făcea acest lucru. Iar viteza pentru metrourile care se apropiau de platforme a fost redusă de la 24 de kilometri pe oră la 16 kilometri pe oră.

Investigatorii au înțeles mecanismul din cauza căruia a avut loc accidentul. Metroul nu oprise la Moorgate și rula prea repede pentru procedurile de siguranță de la acea vreme.

Însă nu se cunoaște cauza accidentului. Oare Newson devenise incapabil să reacționeze din cauza unei afecțiuni medicale misterioase sau avea, totuși, porniri sinucigașe?


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Alte articole interesante

Lasă un comentariu