7 metode eficiente pe care le folosesc psihologii pentru a scăpa de stres

Psihologii sunt specialiști care ne ajută să ne rezolvăm problemele emoționale, să ne depășim fricile și să ne clarificăm sentimentele. Cu ajutorul lor, ne putem pune ordine în viață și putem duce un trai mai echilibrat.

Dar, în toată vâltoarea de gânduri cu care-i bombardăm, și ei sunt tot oameni. La fel ca noi, ceilalți, și psihologii trebuie să facă față stresului și problemelor.

Specialiștii „într-ale minții” au câteva tehnici pe care le aplică atunci când vor să se calmeze. În acest articol îți prezentăm câteva metode pe care le folosesc profesioniștii pentru a scăpa de stres.

Bineînțeles, și tu le poți aplica. Trebuie doar să o găsești pe cea care ți se potrivește.

1. Scrie tot ce îți trece prin cap

Jurnal

John Duffy este psiholog clinician și autor al unei cărți despre psihologia adolescenților. Pentru a scăpa de stres, psihologul folosește o metodă foarte simplă. Își notează absolut toate gândurile care-i trec prin minte.

„Pentru a reduce stresul, iau notițe. Gânduri, situații, relații cu oamenii, idei de articole. Notez și structurez tot ce îmi trece prin cap. Acest proces creativ este de mare ajutor.

Astfel, uităm de problemele noastre, mintea ni se limpezește, tensiunea scade. După aceea, pot să văd lucrurile dintr-o perspectivă diferită”, mărturisește Duffy.

2. Încordează-ți toți mușchii

Muschi

Psihoterapeutul american Kevin Chapman folsește metoda relaxării progresive a mușchilor. Această metodă a fost dezvoltată în 1920.

Ideea e simplă: trebuie să-ți încordezi, pe rând, câte o grupă musculară timp de zece secunde. După cele zece secunde, relaxează mușchii și concentrează-te, timp de 20 de secunde, pe senzația de relaxare.

După acest exercițiu, te vei simți mult mai calm, iar stresul va dispărea. Există mai multe exerciții, pentru grupe diferite de mușchi.

4. Reacționează corect sau nu reacționa deloc

Calm

Psihologul Susan Krauss Whitbourne nu se luptă cu stresul. Ea are o mantră specială pe care o repetă atunci când se află într-o situație stresantă.

Ea își spune: „Nu pot schimba situația, dar pot să-mi schimb reacția.” O reacție pozitivă la o situație negativă ajută la evitarea stresului.

Mai mult, dacă tratezi situația ca pe o provocare, poți ajunge să experimentezi lucruri noi.

5. Oprește fluxul gândurilor

Ganduri

Psihologul Martin Seligman recomandă o metodă ușoară și populară. Bate din palmele și spune-ți: „Stop! Mă voi gândi la asta mai târziu!”.

Dacă bătutul din palme ți se pare ridicol, poți să te ciupești ori de câte ori începi să te gândești la un lucru care nu ți-e benefic în acel moment.

Folosește astfel de trucuri pentru a opri ciclul gândurilor și a amâna o problemă pentru o vreme. Apoi, încearcă să-ți îndrepți atenția spre un obiect sau un exercițiu care te face să te simți bine.

6. Ocupă-te o oră de lucrurile care îți plac

Gradinarit

Psihoterapeutul Amy Przeworski îți recomandă să îți aloci o perioadă de timp în care să faci ceea ce îți dorești. Citește, desenează, gătește, fă exerciții fizice – orice îți aduce fericire.

Fără muncă, responsabilități, gânduri negative. Trebuie să înlături tot ceea ce te supără.

7. Fă ceva util

Vase

Desigur, există și metode clasice de a scăpa de stres. De exemplu, terapeutul Joyce Marter folosește o metodă comună printre membrii grupurilor Alcoolicii Anonimi.

Pentru a-ți limpezi gândurile, trebuie să faci ceva folositor. De exemplu, aranjează-ți lucrurile pe birou, pune-ți în ordine diverse documente sau spală vasele.

Regula principală este că ceea ce faci trebuie să te ajute să-ți îndrepți atenția altundeva. Mai mult, făcând ceva util, ne vom simți mai folositori și vom alunga gândurile care ne stresează.

Care metodă ți-a plăcut cel mai mult? Ai și tu o modalitate unică de a face față stresului? Împărtășește-o cu noi în secțiunea de comentarii!

Articole fascinante

  • Daniel Moiș spune:

    Povești. Lipsesc cele mai bune exerciții.

  • >