Greșeli fatale – 7 dintre cele mai grave dezastre inginerești din istorie

Fără îndoială, ingineria a avut și continuă să aibă parte de realizări admirabile. Pe umerii inginerilor și constructorilor stă o responsabilitate uriașă, pentru că o mică greșeală de calcul sau de comunicare poate produce dezastre inimaginabile.

Asta s-a întâmplat în cazurile pe care ți le prezentăm în acest articol, care au făcut zeci de mii de victime și au provocat pierderi uriașe.

Iată, așadar, povestea câtorva dintre cele mai mari catastrofe inginerești ale tuturor timpurilor.

1. Inundația din Johnstown, o consecință a neglijenței

Dezastre ingineresti - Johnstown

Inundațiile au făcut orașul Johnstown una cu pământul

Johnstown era un oraș prosper din centrul statului american Pennsylvania. Localitatea era cunoscută drept un centru important al industriei oțelului.

Dar dezastrul avea să lovească în 1889, din cauza unui baraj prost conceput și neglijat de autorități. Barajul South Fork ținea sub control lacul Conemaugh, care se afla în apropierea orașului.

Deși părea o construcție solidă, barajul nu a putut face față cantității imense de apă adunate în urma ploilor din acel an. Din cauza presiunii, barajul a cedat și a provocat un dezastru de mari proporții.

Potrivit rapoartelor, 2.209 oameni au murit în ceea ce avea să rămână în istorie drept Marea Inundație din 1889. Mai mult, pagubele aduse s-au ridicat la 17 milioane de dolari, o sumă uriașă pentru acele vremuri.

În urma inundațiilor, orașul Johnstown a fost aproape ras de pe fața pământului.

2. Podul prăbușit de două ori

Dezastre ingineresti - Podul Quebec

Cu o lungime de 548 de metri, Podul Quebec este cel mai mare pod în consolă din lume. El a fost construit cu mari eforturi, dar și cu pierderi de vieți omenești.

În cursul construcției, podul a fost protagonistul a două prăbușiri. Prima a avut loc pe 29 august 1907. La momentul prăbușirii, care s-a petrecut din cauza unei erori de proiectare, muncitorii lucrau la brațul consolei.

În urma evenimentului, 55 de oameni au murit prin înecare sau striviți sub bucățile desprinse din pod. În ciuda acestui eveniment tragic, inginerii nu s-au dat bătuți.

Au decis să reînceapă construcția, ranforsând corzile inferioare ale consolei. Din păcate, tragedia a lovit din nou. Pe 11 septembrie 1916, porțiunea centrală a podului s-a prăbușit și a ucis 13 muncitori.

S-a estimat că pagubele rezultate în urma celor două dezastre au fost de 22 de milioane de dolari. Incidentele au arătat umanității rezultatele dezastruoase ale erorilor de inginerie și ale supravegherii necorespunzătoare.

Totuși, podul a fost finalizat în 1919 și funcționează și în ziua de astăzi.

3. Podul Tacoma Narrows, un caz-școală

Dezastre ingineresti - Podul Tacoma

Podul Tacoma Narrows a fost un exemplu de proiectare defectuoasă

Construit în anii ’30, Podul Tacoma Narrows, din statul american Washington, era al treilea cel mai mare pod cu suspensie din lume.

Construcția a fost inaugurată în 1940, dar în același an avea să provoace un dezastru care a schimbat pentru totdeauna normele din construcții.

Cel care a realizat proiectul a fost inginerul Leon Moisseiff, care conceput un pod mult mai flexibil decât standardele acceptate. Din păcate, Moisseiff nu și-a dat seama ce consecințe dezastruoase avea să aibă opera sa.

Pe 7 noiembrie 1940, zona a fost lovită de vânturi puternice, cu viteza de peste 60 de kilometri pe oră. Din cauza vânturilor, podul a început să se clatine.

Deși era fabricată din oțel-carbon foarte rezistent, construcția nu a făcut față oscilațiilor violente, iar podul s-a prăbușit. Din fericire, nu au existat victime, dar pagubele s-au ridicat la 6,4 milioane de dolari.

În urma evenimentului, autoritățile au ajuns la concluzia că, după cum fusese proiectat, prăbușirea podului era inevitabilă. Pentru ca astfel de accidente să nu mai aibă loc, autoritățile au înăsprit normele din construcții.

4. Barajul care a ucis sute de mii de oameni

Dezastre ingineresti - Baraj China

Ruperea barajului a ucis sute de mii de oameni

Prăbușirea barajului Banqiao, din China, în 1975, este probabil cel mai mare dezastru din istoria ingineriei. Deși evenimentul este astăzi aproape uitat, se estimează că în urma lui au murit între 171.000 și 230.000 de oameni.

Alte 11 milioane de oameni au fost relocate. Barajul Banqiao a fost construit pe fluviul Ru și a început să funcționeze în iunie 1952.

Construcției i se spunea „barajul de fier” și toată lumea considera că e imposibil de distrus. Totuși, pe parcursul construcției, hidrologul Chen Xing a avertizat asupra construirii prea multor baraje și rezervoare.

Aceasta, spunea el, putea să ducă la creșterea nivelului apei peste nivelul de siguranță. Consecința ar fi fost, fără îndoială, o catastrofă de proporții.

În loc să-i asculte criticile, guvernul chinez l-a eliminat pe Chen Xing din proiect. Din păcate, însă, avertismentele hidrologului s-au adeverit.

În august 1975, barajul Banqiao a cedat. Se estimează că inundația a ucis între 171.000 și 230.000 de oameni și a forțat 11 milioane de oameni să-și caute o altă casă.

Mai mult, dezastrul a cauzat o pierdere economică uriașă, de aproximativ 1,6 miliarde de dolari. Dezastrul a fost rezultatul proiectării și mentenanței defectuoasă, dublate de ridicarea prea multor baraje în regiune.

Taifunul Nina, care tocmai lovise regiunea, a grăbit dezastrul.

5. Hotelul care s-a prăbușit peste oaspeți

Dezastre ingineresti - Hyatt Regency

114 oameni au murit striviți de pasarela prăbușită

Un alt dezastru ingineresc de proporții a avut loc în 1971, la hotelul Hyatt Regency din Kansas City. Nenorocirea a lovit pe 17 iulie 1981, când două pasarele adiacente s-au prăbușit direct în holul hotelului.

În acel moment, în hotel avea loc o petrecere, iar în hol se aflau peste 1.600 de oameni. Dintre aceștia, 114 au murit și alți 216 au fost răniți. Mai mult, pagubele s-au ridicat la câteva milioane de dolari.

Dar ce se întâmplase, de fapt? Ce provocase această tragedie? Investigațiile au arătat că, în timpul construcției, inginerii au descoperit o eroare de proiectare.

În loc să refacă proiectul, ei s-au hotărât să o repare printr-o modalitate care a avut ca rezultat construirea celor două pasarele adiacente la etajele doi și patru.

Însă acest artificiu a pus presiune pe acoperișul holului, care la un moment dat a cedat. Investigațiile au arătat că designul tiranților era eronat și că exista o eroare gravă în sistemul de suspensie al pasarelelor.

6. O scurgere de gaz care a afectat trei generații

Dezastre ingineresti - Bhopal

Trei generații de oameni au fost afectați de scurgerea de gaze toxice

Catastrofa de la Bhopal, India, din 1984, este cel mai mare dezastru industrial din istorie. Nenorocirea a avut loc la fabrica de pesticide Union Carbide India Limited din Bhopal.

După miezul nopții, pe 3 decembrie 1984, în timp ce întreaga țară dormea, 4,5 tone de derivat gazos de cianură s-au eliberat în atmosferă. Scurgerea de gaz a ucis mii de oameni în numai câteva ore.

Oficial, numărul morților s-a ridicat la 3.787. Totuși, mai devastatoare au fost efectele pe termen lung. În jur de 558.000 de oameni au fost răniți, dintre care 3.900 au suferit handicapuri permanente.

Accidentul i-a costat pe proprietarii UCIL peste 520 de milioane de dolari. Investigațiile au arătat că în rezervorul cu gaz se afla un volum mare de apă.

Astfel, a avut loc o reacție chimică toxică, care a forțat deschiderea valvei de evacuare și a permis scurgerea gazului. Dezastrul a fost atât de mare, încât a treia generație de copii născuți în Bhopal, la 34 de ani de la tragedie, încă suferă de diferite boli.

7. Cel mai mare dezastru ecologic al secolului

Dezastre ingineresti - Golful Mexic

Scurgerea de petrol a afectat grav și iremediabil fauna din Golful Mexic

Explozia platformei petroliere Deepwater Horizon și deversarea de petrol din Golful Mexic a fost cel mai grav dezastru ecologic provocat de oameni.

Totul a început pe 20 aprilie 2010, la o adâncime de 1.500 de metri, puțul de petrol al platformei deținute de compania British Petroleum a explodat.

11 muncitori au decedat, iar alți 17 au fost răniți. Două zile mai târziu, platforma în flăcări s-a prăbușit, iar petrolul a început să se scurgă în mare.

Deși autoritățile au încercat să diminueze consecințele, ele au fost dezastruoase pentru viața marină. Deversarea masivă de petrol a ucis sau vătămat peste 102.000 de păsări, 6.165 de țestoase marine, 25.900 de mamifere marine și un miliard de pești.

Golful adăpostea peste 8.332 de specii, dintre care unele pe cale de dispariție. De asemenea, pagubele materiale au fost estimate la 61,60 de miliarde de dolari.

Investigațiile ulterioare au arătat că principala cauză a dezastrului a fost un puț de forare prost gândit. Puțul nu avea suficient ciment între carcasa de producție de 18 centimetri și carcasa de protecție, care avea aproape 25 de centimetri.

Un alt motiv al dezastrului a fost mecanismul de prevenire a scurgerilor, care nu a reușit să izoleze și să controleze puțul de foraj.

Mai mult, guvernul american a declarat că puțul a fost sigilat pe data de 19 septembrie, însă rapoarte ulterioare au arătat faptul că în zona puțului încă existau scurgeri.

Articole fascinante

  • PulaCoi spune:

    In 34 de ani nu pot fi 3 generatii de copii. Prima generatie, cea de la momentul accidentului trebuie sa fi fost de adulti pt. ca copii lor sa poata produce noi copii intr-un interval de 34 de ani.

  • >