fbpx

6 sculpturi fascinante și secretele lor nebănuite

Există sculpturi cu imperfecțiuni evidente, dar care au un efect magic asupra privitorului. Altele sunt uimitoare mulțumită unor caracteristici misterioase create de sculptor.

Pe lângă factorul estetic, sculpturile ne pot fascina prin metoda cu care au fost create, modul în care au fost descoperite sau fiindcă au fost obiectul vreunui litigiu privitor la proprietarul lor de drept.

În continuare, îți prezentăm o listă cu șase sculpturi și misterele care înconjoară aceste capodopere care au influențat arta modernă.

1. Fermecătoarea Venus din Milo fără brațe

Venus din Milo. Foto: marble-sculpture.com

Un sculptor din perioada elenistică, pe nume Alexandros din Antiohia, a realizat corpul unei zeițe grecești. Sculptura este cunoscută ca „Venus din Milo” sau „Afrodita din Milo”.

Creată în jurul anului 100 î.e.n., se crede că opera înfățișează zeița greacă a dragostei și frumuseții, Afrodita. Nuditatea și erotismul ei sunt copleșitoare, chiar și în lipsa brațelor. Pentru romani, numele zeiței era Venus.

Sculptura a reapărut pe insula grecească Milos, din Marea Egee, în 1820 și a devenit imediat motiv de dispută. Atât trupele franceze, cât și cele turcești doreau să pună mâna pe această capodoperă.

Până la urmă, francezii au reușit să trimită statuia în Franța. Încă se dezbate dacă brațele statuii au fost desprinse în urma acestei confruntări sau dacă ele lipseau deja la momentul descoperirii.

Opera l-a inspirat pe Salvador Dali să realizeze o replică de ghips, cunoscută ca „Venus din Milo cu sertare”, în 1936.

2. Nike din Samotracia – Zeița victoriei fără brațe și cap

Statuetă a zeiței Nike descoperită în Vani, Georgia (stânga) și o reprezentare artistică expusă în fața unei biserici. Foto: Wikimedia

Un alt artifact prețios de la Luvru este statuia de 5.4 metri a zeiței Nike. Statuia o reprezintă pe zeița greacă înaripată a victoriei. Acestei opere îi lipsesc și mai multe părți decât lui Venus, însă acest fapt îi dă un aer de autenticitate.

Cioplită în marmură pariană aurită și numită „Victoria înaripată din Samotracia”, originile acestei reprezentări a lui Nike sunt învăluite în mister, la fel ca istoria pierderii brațelor și a capului statuii.

Piesa, datând din secolul II î.e.n., a fost probabil realizată pe Rodos, insula grecească celebră pentru că adăpostea una dintre cele șapte minuni ale lumii antice, Colosul din Rodos. Însă sculptura, descoperită în 1863, poartă numele altei insule grecești: Samotracia.

Au existat numeroase încercări de a restaura capul și brațele statuii, însă fără niciun rezultat.

3. Statuia lui Lucifer din Belgia

Detalii ale sculpturii „Le Génie du Mal”. Foto: Wikimedia

În catedrala Sfântul Pavel din Liege, Belgia, se află o statuie celebră a lui Lucifer, îngerul căzut. Este o piesă de marmură în stil neogotic, însă nu este originalul care a fost instalat în catedrală în 1842.

„Geniul Răului”, așa cum este numită statuia, a fost creația sculptorului belgian Guillaume Geefs. Statuia i-a fost comandată pentru a înlocui „Îngerul Morții”, o sculptură controversată realizată de fratele lui Guillaume, Joseph.

Sculptura lui Joseph a fost condamnată fiindcă îl reprezenta pe Lucifer ca fiind prea frumos și prea sexualizat, lucru inacceptabil pentru o catedrală. Sculptura lui Guillaume, care este de asemena parțial nudă, include detalii care trebuiau să confere un ton mai serios întregii opere.

Pe lângă expresia facială îngrijorată, Lucifer ține o coroană și un sceptru frânt într-un dintre mâinile sale. Aceste obiecte indică pierderea poziției sale printre îngeri.

4. „David” al lui Michelangelo, imagine a perfecțiunii, a fost cioplit în marmură imperfectă

„Uriașul” David. Foto: Accademia.org

Una dintre multele capodopere pe care Michelangelo, geniul Renașterii italiene, le-a lăsat moștenire lumii este statuia lui David, o figură biblică celebră. Piesa poate fi văzută în Florența, la Galleria dell’Academia, unde a fost relocată în 1873.

În 1991, un bărbat a adus pagube piciorului statuii, folosind un ciocan. Incidentul a revelat un detaliu interesant legat de compoziția statuii.

S-a stabilit că marmura se degrada mai repede decât alte tipuri de marmură. Asta nu înseamnă că David se va dezintegra în curând, pentru că oficialii au luat măsuri de precauție pentru a proteja mai bine opera de artă.

5. Misterioasele sculpturi cu văl ale lui Raffaele Monti

Raffaele Monti a fost un sculptor italian din secolul XIX care a devenit celebru pentru sculpturile sale din marmură cu efecte de iluzionism. O privire aruncată asupra sculpturilor sale, cum ar fi „Fecioara vestală cu văl”, ne arată prezența unui văl transparent care cade peste fața sculpturii.

Partea incredibilă este că vălul, care apare și în alte sculpturi ale lui Monti, este alcătuit din marmură, la fel ca restul compoziției.

Vestale cu văl, de Raffaele Monti. Foto: Wikimedia

Pentru a obține acest efect halucinant, Monti a folosit un tip de marmură care avea două straturi distincte, unul mai dens și altul semitransparent. Monti lucra marmura în atelier până când obținea efectul de transparență. Astfel, sculptura părea că poartă un văl.

Mulțumită operelor sale frumoase, Monti a devenit celebru în Anglia, unde a fugit după implicarea în Primul Război Italian de Independență (1848-1849).

6. Un Moise neobișnuit – cu coarne

Și această operă a lui Michelangelo are trăsături ciudate. Statuia a fost cioplită în 1513-1515, adică la aproximativ 15 ani după statuia lui David.

Sculptura trebuia să împodobească mormântul luxos al Papei Iulius al II-lea, în Roma. Interesant este faptul că Moise are două coarne pe cap.

Detaliu cu capul încornorat al lui Moise. Foto: Wikimedia

La fel ca alți artiști ai vremii, Michelangelo a creat un Moise cu coarne din cauza unei greșeli de traducere din Biblie. Artistul a folosit o copie a Vulgatei, Biblia pe care Sfântul Ieronim a tradus-o în latină în 405.

O descriere a lui Moise îi informează pe cititori că acesta avea coarne pe cap, în loc să spună că „radia lumină” (aceasta ar fi traducerea corectă). Este vorba de cuvântul ebraic „keren”, care poate să însemne atât „lumină”, cât și „coarne”.

În biserica San Pietro in Vincoli din Roma, unde se află mormântul lui Iulius al II-lea, statuia lui Moise trebuia să ocupe partea superioară a memorialului. Ideea lui Michelangelo privitoare la mormânt nu s-a realizat niciodată, iar memorialul a rămas mai mic, însă totuși magnific.

Statuia cu coarne a rămas la nivelul de jos, însă este principalul motiv pentru care oamenii vizitează această biserică.

Distribuie articolul:

Citește în continuare

Abonează-te la Incredibilia.ro

Fii fără grijă, nu facem spam.

Abonează-te la newsletter sau urmărește-ne pe Facebook, Instagram sau YouTube și vei primi zilnic cele mai interesante articole, filme și recomandări!

>