5 experimente psihologice interesante care spun multe despre mintea umană

Mintea umană este capabilă de nenumărate performanțe. Specialiștii încearcă de zeci de ani să evidențieze aceste aspecte prin diverse experimente psihologice și adeseori obțin rezultate remarcabile.

Iată cinci experimente psihologice care sunt celebre pentru descoperirea unor adevăruri surprinzătoare (și pe alocuri incomode) despre noi înșine.

1

Experimentul psihologic „Clasa împărțită în două”

Foto: Wikimedia

După asasinarea lui Martin Luther King, în aprilie 1968, Jane Elliott, învățătoare de școală primară, a încercat să discute cu elevii săi din clasa a treia despre discriminare, rasism și prejudecăți, potrivit Online Psychology.

Considerând că elevii nu aveau cum să înțeleagă aceste concepte abstracte din discuții pur teoretice, a decis să încerce ceva mai practic.

A conceput un exercițiu împărțit pe zile, „ziua ochilor albaștri” și „ziua ochilor căprui”, pentru a evidenția efectele discriminării și ale rasismului.

În prima zi, elevii cu ochi albaștri au primit tratament preferențial, apoi, în a doua zi, elevii cu ochi căprui au fost tratați preferențial.

Elliott a descoperit că elevii din grupul preferat în ziua respectivă efectuau sarcinile cu mai mult entuziasm și răspundeau mai rapid la întrebările adresate la ore în comparație cu colegii de clasă „discriminați”.

Articolul continuă mai jos

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi zilnic pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări!

Click pentru abonare ▸

Fii fără grijă, nu facem spam.

2

Experimentul psihologic „Pianul pe scări”

Foto: The Fun Theory

Producătorul auto german Volkswagen a demarat un experiment pe care l-a intitulat „Teoria distracției”, în care și-a propus să arate cât de mult se poate schimba în bine comportamentul oamenilor dacă activitățile zilnice devin mai plăcute.

În cadrul inițiativei, compania a instalat trepte muzicale pe scările unei stații de metrou din Stockholm și a monitorizat trecătorii, să vadă câți vor opta pentru varianta mai sănătoasă (și mai distractivă), în detrimentul scării rulante.

S-a demonstrat că numărul celor care au urcat pe „clape”, în loc să ia scara rulantă, a crescut cu 66%, ceea ce este o dovadă clară că spiritul ludic din noi abia așteaptă să fie trezit.

Experimentul a arătat că eforturile de a face orașele mai distractive ne-ar putea face mai fericiți, mai atletici și, prin urmare, mai sănătoși.

3

Experimentul „Violonistul la metrou”

Foto: Snopes

Virtuozul Joshua Bell este un violonist cunoscut în întreaga lume pentru talentul său excepțional și pentru vioara sa Stradivarius în valoare de 3.5 milioane de dolari, însă navetiștii de la metroul din Washington nu păreau a fi uimiți de prezența sa.

Pe 12 ianuarie 2007, Bell a susținut un mic concert gratuit la o stație de metrou, interpretând timp de 45 de minute șase piese clasice. Doar șase persoane s-au oprit să-l asculte și numai 20 de trecători i-au lăsat bani.

Bell a reușit să strângă 32 de dolari și nimeni nu a aplaudat la finalul concertului, conform Bored Panda. Oamenii l-au respins Bell la fel ca pe oricare alt om de stradă și nimeni nu a remarcat că era unul dintre cei mai buni muzicieni din lume, care interpreta unele dintre cele mai complexe piese compuse vreodată.

Acest experiment a evidențiat cât de mult ne influențează contextul (scena) în perceperea realității. Cu câteva zile înainte, Bell se prezentase la un concert unde biletele s-au vândut cu cel puțin 100 de dolari fiecare.

4

Experimentul psihologic „Camera plină de fum”

Foto: Socially Psyched

În acest experiment, câțiva oameni au fost introduși într-o cameră pentru a completa un chestionar. Pe sub ușă a fost pompat fum, pentru a li se induce impresia unui incendiu declanșat în camera alăturată.

Deși ar fi fost de așteptat ca membrii grupului să se ridice și să părăsească rapid camera, lucrurile nu au stat chiar așa. Comportamentul lor a fost influențat de doi actori cărora organizatorii experimentului le-au cerut să se comporte ca și cum nu le păsa de fum.

S-a constatat că, lăsați singuri în cameră, 75% dintre participanți au alertat că este fum aproape imediat ce l-au sesizat. Acest număr a scăzut la 10% atunci când actorii s-au aflat în sală cu ei.

Mai mult, nouă din zece participanți au continuat să-și completeze chestionarele de parcă nu s-ar fi întâmplat nimic. Acesta este un excelent exemplu al modului în care pasivitatea altora ne poate influența în luarea deciziilor în timpul unei situații de urgență.

5

Experimentul social desfășurat de Carlsberg

Foto: YouTube

Producătorul de bere Carlsberg a decis să pună în scenă un experiment social cu ajutorul unor cupluri de cinefili, umplând un cinematograf cu motocicliști tatuați, bărbați cu aspect „dur”, și lăsând doar două locuri goale în centrul sălii.

Chiar dacă multe cupluri au decis să plece imediat ce au dat ochii cu motocicliștii, altele au avut curajul să meargă și să se așeze în mijlocul bărbaților aparent înfricoșători.

Cei care au avut curaj au fost întâmpinați imediat cu urale, precum și cu un rând de beri din partea Carlsberg. Acest experiment ne amintește că nu ar trebui să judecăm niciodată o carte după copertă sau, altfel spus, „haina nu-l face pe om”.

În videoclipul următor poți urmări întregul experiment:


În continuarea acestui articol, îți recomandăm Limbajul corpului, o carte de psihologie practică, bogat ilustrată, care pleacă de la un adevăr simplu – „toți mințim” – și prezintă un arsenal de tehnici pentru descifrarea mesajelor ce se ascund în spatele gesturilor și cuvintelor frumos ambalate ale interlocutorilor și influențarea acestora. Cartea este disponibilă aici.

Ca să știi mai mult

Kevin Dutton (profesor de psihologie la Universitatea Oxford) și Andy McNab (fost membru al Trupelor Speciale, decorat cu cele mai înalte dinstincții ale Armatei Britanice) au publicat „ABC-ul psihopatului de succes”, care detaliază motivele și trăsăturile care fac ca acest tip de oameni să aibă atât de mult succes, mai ales în plan profesional. În plus, autorii prezintă un test practic care te poate ajuta să afli dacă ești unul dintre ei - adică unul dintre psihopați.

Comandă cartea „ABC-ul psihopatului de succes” pe Cărturești, Elefant sau Libris.


Distribuie:

Citește în continuare

Lasă un comentariu