5 dintre cele mai mari aeronave care au zburat vreodată

În 120 de ani de existență, aviația a înregistrat progrese pe care cu greu și le-ar fi putut imagina pionierii acestui domeniu, primii aventurieri care au îndrăznit să creadă că se pot ridica de la sol cu aparate mai grele decât aerul.

Istoria a înregistrat numeroase proiecte de aeronave cu forme și caracteristici bizare, conform standardelor de astăzi. Dintre toate, câteva modele ies în evidență prin dimensiunile lor impresionante, egalate probabil doar de ambițiile celor care le-au proiectat.

Așadar, de la enorma „Gâscă de molid” la dirijabilul Hindenburg, care a sfârșit tragic, consumat de flăcări, iată cinci dintre cele mai mari aeronave care au zburat vreodată.

1

Dornier Do X

Foto: Wikimedia

Dornier Do X a fost cândva cel mai mare, cel mai greu și cel mai puternic avion din lume. A fost fabricat de compania germană Dornier Flugzeugwerke în 1929.

Aeronava a fost proiectată de Claudius Dornier, fiind nevoie de cinci ani pentru a construi acest „monstru” propulsat de șase motoare duble.

În procesul de proiectare, pentru prima dată în istoria aviației, a fost realizat un model de lemn la scară unu la unu.

Deși a fost finanțat de Germania, avionul a fost fabricat la uzina elvețiană Dornier din Altenrhein, pe malul Lacului Constance, pentru a evita termenii restrictivi ai Tratatului de la Versailles, care le interziceau germanilor să construiască anumite tipuri de aeronave după Primul Război Mondial .

Flugschiff („nava zburătoare”), cum a fost numit, a avut zborul de test la 12 iulie 1929, cu un echipaj de 14 persoane. Pentru a învinge scepticismul publicului, la cel de-al 70-lea zbor de test, din 21 octombrie, la bord au urcat 169 de oameni.

Dintre aceștia, 150 erau pasageri (în mare parte, angajați ai fabricii de avioane și familiile lor și câțiva jurnaliști), zece membri ai echipajului, iar nouă erau „pasageri clandestini”, curioși care se strecuraseră în aeronavă fără să fi cumpărat bilete pentru marele eveniment.

Zborul a stabilit un nou record mondial pentru numărul de pasageri aflați la bordul unei aeronave, un record care nu a fost doborât vreme de 20 de ani.

Foto: Wikimedia

După 50 de secunde de accelerare, Do X a urcat încet până la altitudine de 200 de metri. Dată fiind mărimea avionului, pasagerii au fost rugați să îngrămădească la stânga sau la dreapta culoarului central, pentru a ajuta la întoarcerea aeronavei, după cum cerea pilotul.

A zburat vreme de 40 de minute, cu o viteză maximă de 170 de kilometri pe oră, înainte de amerizarea pe Lacul Constance.

În pofida zborurilor care au urmat (inclusiv peste Atlantic), efectuate din dorința de a atrage atenția potențialilor cumpărători de pe piața americană, avionul nu a fost produs în serie niciodată, din cauza multiplelor defecțiuni constatate pe parcurs.

2

H-4 Hercules „Gâsca de molid”

Foto: Wikimedia

Botezată oficial H-4 Hercules, această „barcă” masivă care zbura grație celor opt motoare, cunoscută sub denumirea de „Gâsca de molid” (pentru că era făcută din lemn) era proiectată să servească pentru transportul trupelor.

Propusă inițial la apogeul Bătăliei Atlanticului, când submarinele germane scufundau peste 100 de nave aliate în fiecare lună, „Gâsca de molid” a avut primul (și singurul) său zbor pe 2 noiembrie 1947, la mai bine de doi ani după terminarea războiului.

Acest zbor a acoperit mai puțin de doi kilometri, dar i-a permis magnatului aviației Howard Hughes să revendice onoarea de a fi pilotat cel mai mare avion construit vreodată.

3

Antonov An-225

Foto: Wikimedia

Masivul avion de marfă Antonov An-225 este cel mai mare avion folosit astăzi. Propulsat de șase motoare, acest aparat construit în Ucraina poate transporta încărcături de până la 250 de tone.

A fost inițial proiectat pentru a servi drept transportator pentru Buran, naveta spațială sovietică, și vehiculul său de lansare, Energia.

După ce URSS s-a prăbușit, iar programul spațial a fost suspendat, An-225 a primit o traiectorie comercială, devenind în cel mai mare vehicul de transport aerian din lume.

Greutatea maximă suportată la decolare (aeronava în sine, combustibilul și încărcătura) este de peste 600 de tone.

4

Elicopterul Mi-26

Mil Mi-26 lângă un avion Boeing 737. Foto: Reddit

Construit de Rusia, Mi-26 este cel mai mare elicopter produs în serie în acest moment. Cu o capacitate de ridicare comparabilă cu a avionului de marfă american C-130, elicopterul cu două turbine și opt rotoare poate transporta până la 20 de tone de marfă.

Chiar dacă C-130 avea o rază de operare semnificativ mai lungă, necesita o pistă de 900 de metri pentru a decola cu încărcătura maximă. Mi-26, în schimb, poate transporta sarcini similare în timp ce decolează vertical.

5

Dirijabilul Hindenburg

Hindenburg a fost cel mai mare dirijabil cu cadru rigid construit vreodată, iar dispariția sa spectaculoasă (precum și progresele în proiectarea aeronavelor) au determinat sfârșitul utilizării acestor aeronave pentru generațiile care au urmat după dezastrul din 6 mai 1937.

LZ 129 Hindenburg  în flăcări, 6 mai 1937. Foto: Wikimedia

Atunci, zeppelinul LZ 129 Hindenburg a luat foc în timp ce echipajul încerca să andocheze nava la Naval Air Station Lakehurst, în New Jersey. 36 de oameni și-au pierdut viața în marele incendiu.

Dezvoltarea Airlander 10, un „vehicul aerian hibrid”, a semnalat un interes reînnoit în secolul 21 pentru aparatele mai ușoare decât aerul. Cu toate acestea, Airlander 10 este mult mai mic decât strămoșul său Hindenburg, care avea 245 de metri lungime.


Distribuie:

Citește în continuare

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi în fiecare dimineață pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări.
Fii fără grijă, nu facem spam.

Lasă un comentariu