5 cazuri enigmatice din lumea aviației

Cazul zborului 370 al companiei Malaysia Airlines a provocat o mare emoție în întreaga lume la începutul anului 2014. Avionul s-a abătut în mod misterios de la curs în timpul unui zbor între Kuala Lumpur și Beijing și a dispărut deasupra Oceanului Indian, împreună cu cei 239 de oameni aflați la bord, pasageri și membri ai echipajului.

Vreme de trei ani, echipele de căutare au cercetat o zonă de peste 57.000 de kilometri pătrați în Oceanul Indian, în zadar. Găsirea avionului pare să aibă șanse minime, ca să nu mai vorbim de elucidarea misterului dispariției aeronavei.

5 mari mistere din lumea aviației
Aeronava Malaysia Airlines (zborul 370) decolând de pe aeroportul Charles de Gaulle în 2011. Foto: Wikimedia

Este greu de înțeles că un avion ar putea dispărea în zilele noastre, cu toată tehnologia pe care o avem la dispoziție.

Dar, deși cazul Malaysia Airlines este profund tulburător, este departe de a fi fără precedent. Din 1947, peste 100 de alte aeronave au dispărut în zbor și nu au mai fost găsite niciodată, potrivit datelor compilate de Aviation Safety Network, o organizație internațională care urmărește accidentele de avion, deturnările și problemele de siguranță.

Alte avioane s-au prăbușit în circumstanțe care nu au fost explicate pe deplin. Iată o trecere în revistă a unora dintre cele mai enigmatice incidente aviatice din toate timpurile.

1

Ce înseamnă STENDEC?

5 mari mistere din lumea aviației
Avionul din care a fost transmis mesajul „STENDEC”. Foto: Wikimedia

În august 1947, un avion de linie britanic în care se aflau 11 persoane a decolat de la Buenos Aires într-un zbor spre Santiago, Chile, și a dispărut, aparent cu doar câteva minute înainte de aterizare.

Singurul indiciu pe care l-a lăsat a fost un mesaj derutant în codul Morse, „STENDEC”, care a fost ultima transmisiune din avion. Cuvântul a fost transmis de trei ori.

53 de ani mai târziu, în 2000, o expediție a găsit în cele din urmă avionul dispărut, care se prăbușise într-un munte la aproximativ 50 de kilometri de destinație.

Un ghețar îl îngropase în gheață. Examinarea motoarelor nu a arătat nicio defecțiune mecanică, dar anchetatorii au găsit o altă posibilă explicație.

Aceștia presupun că avionul a zburat la mare înălțime pentru a evita vremea nefavorabilă și a intrat într-un jet stream, un vânt de mare viteză a cărui existență nu fusese încă descoperită.

Acest vânt ar fi încetinit avionul, astfel încât, atunci când a început să coboare, nu era atât de aproape de aeroport pe cât credea pilotul și s-a îndreptat spre munte.

Dar chiar și așa, nimeni nu a reușit să afle semnificația ultimului mesaj trimis de avion, care a sfidat ani de zile nenumărate eforturi de descifrare.

2

Bomba cu hidrogen dispărută

5 mari mistere din lumea aviației
Colonelul Howard Richardson a decis să arunce din avion bomba cu hidrogen. Foto: Pinterest

În timpul unei misiuni de antrenament de rutină în largul coastei statului american Georgia, în februarie 1958, un bombardier B-47 s-a ciocnit accidental cu un avion de vânătoare F-86 al cărui pilot nu a văzut bombardierul pe radar.

În coliziune, aripa stângă a avionului de vânătoare a fost smulsă, iar rezervoarele de combustibil ale bombardierului au fost serios avariate.

Pilotul bombardierului, colonelul Howard Richardson, a fost confruntat cu o dilemă chinuitoare. Se întâmpla ca avionul său să transporte o bombă cu hidrogen de 3.175 de kilograme, iar Richardson era îngrijorat că bomba avea să se desprindă din avionul avariat la încercarea de aterizare.

Pentru a evita o astfel de situație, a recurs la singura opțiune pe care o avea la îndemână: a aruncat bomba în apele din largul insulei Tybee, în Georgia, înainte de a ateriza la o bază aeriană.

Marina a căutat bomba pierdută timp de mai bine de două luni, fără succes. De zeci de ani, locul în care se află este un mister. Forțele Aeriene spun că bomba prezintă puține pericole dacă nu este deranjată.

3

O dispariție artistică

În valoare de aproximativ 1.2 milioane de dolari, în ianuarie 1979, de pe Aeroportul Internațional Narita din Tokyo a decolat un avion cargo Boeing 707 care conținea 153 de tablouri ale celebrului pictor braziliano-japonez Manabu Mabe. Avionul, operat de Varig Airlines, urma să facă o escală la Los Angeles și să continue spre Rio de Janeiro.

Manabu Mabe, autoportret (foto medalion) și avionul dispărut. Foto: Wikimedia

Însă aeronava nu a mai ajuns niciodată acolo. În schimb, când se afla la nord de Tokyo, la aproximativ 30 de minute după decolare, controlorii de trafic aerian au pierdut contactul cu pilotul.

Nu se știe nici astăzi ce s-a întâmplat cu avionul, cu încărcătura sau cu echipajul de șase persoane.

4

Defecțiune mecanică sau sinucidere?

Acest caz a stârnit o controversă internațională. La 30 octombrie 1999, avionul EgyptAir 990 decola de pe aeroportul Kennedy din New York cu destinația Cairo, având la bord 217 persoane. La comanda avionului cu reacție Boeing 767 se aflau pilotul Ahmad al-Habashi și copilotul Gameel al-Batouti.

Avionul a urcat până la 10 kilometri și a zburat normal timp de 30 de minute, înainte de a se prăbuși în Oceanul Atlantic, la 97 de kilometri sud de Massachusetts, ucigându-i pe toți cei aflați la bord.

5 mari mistere din lumea aviației
Rămășițe ale avionului EgyptAir 990. În medalion, copilotul Gameel al-Batouti, bănuit că a prăbușit avionul intenționat. Foto: Wikimedia

Ce a cauzat accidentul? Oficialii egipteni au crezut că a fost vorba despre o defecțiune mecanică, declarând că sinuciderea este un act împotriva islamului.

Dar Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA (NTSB) a concluzionat că copilotul a provocat în mod deliberat accidentul, argumentând că pilotul automat era oprit, avionul se afla în picaj la nivelul aripilor, iar copilotul a rostit calm, de mai multe ori: „Mă bazez pe Dumnezeu”.

Raportul final a afirmat că prăbușirea s-a datorat „manipulării de către copilot a comenzilor avionului”, afirmație pe care Egiptul încă o contestă.

Cu toate acestea, un pilot al EgyptAir a declarat pentru FBI că Batouti tocmai fusese retrogradat din cauza unor acuzații de comportament sexual neadecvat și că s-ar fi prăbușit cu avionul pentru a se sinucide sau pentru a se răzbuna pe superiorul său, care era pasager în avion.

5

Avionul furat

Ben Charles Padilla
Inginerul Ben Charles Padilla și fiul său. Foto: IASA

În mai 2003, un Boeing 727 deținut de o companie de leasing cu sediul în Florida se afla în reparații pe un aeroport din Luanda, Angola. Dintr-o dată, acesta a început să ruleze pe pistă fără a obține permisiunea turnului de control și a decolat într-un mod neobișnuit, cu luminile stinse și fără semnalizare prin transponder.

La bord se aflau Ben Charles Padilla, un mecanic și inginer de zbor experimentat care supraveghea reparațiile, și asistentul său congolez recent angajat, John Mikel Mutantu.

Niciunul nu era pregătit să piloteze un 727 – Padilla avea doar o licență de pilot de aeronave de mici dimensiuni, iar Mutantu nu avea niciun atestat. Ambii bărbați și avionul au dispărut și nu au mai fost văzuți niciodată.

Inițial, autoritățile au suspectat că ar putea fi responsabili teroriștii sau că a fost vorba de o încercare de înșelătorie împotriva companiei de asigurări. Acum, par să încline spre un fel de „deturnare în scop lucrativ”.


Articol interesant? Dă-l mai departe!

Citește în continuare

Alte articole interesante

Lasă un comentariu