4 greșeli dezastruoase cauzate de confundarea unităților de măsură

Kilograme, livre, centimetri sau inci… Unitățile care măsoară lungimea și greutatea nasc confuzii în mințile oamenilor.

Și, din motive întemeiate, chiar dacă majoritatea țărilor au adoptat Sistemul Internațional (de Unități), trei state se încăpățânează să rămână ancorate în alte repere: Statele Unite ale Americii, Liberia și Birmania.

În România există unele excepții care par să ne testeze, cum ar fi, de exemplu, diagonala ecranelor electronice, măsurată în inci. După cum îți poți imagina, diferențele de acest fel au dus uneori la erori dezastruoase.

Iată patru astfel de exemple.

1

Vasul Vasa, mândria Suediei

Suedia, 1628. Tocmai construită pentru regele Gustav al II-lea Adolf al Suediei, Vasa, considerată atunci cea mai puternică navă de război de pe planetă, cu 64 de tunuri de bronz, s-a scufundat – în mod deplorabil – imediat după lansarea la apă, la mai puțin de doi kilometri distanță de țărm.

Dincolo de pierderea financiară, la bord erau 30 de oameni, dintre care niciunul nu a reușit să scape. Nava a fost recuperată abia în 1961.

Foto: Wikimedia

Studiile moderne efectuate asupra epavei au relevat faptul că ambarcațiunea era asimetrică. Latura de la tribord (partea dreaptă a vasului, pe latura longitudinală) era mai ușoară decât cea de la babord (partea stângă).

Eroarea fatală a fost cauzată de diferența dintre unitățile de măsură utilizate: unii lucrători au folosit o riglă calibrată în picioare suedeze (aproape 30 de centimetri), alții în picioare de Amsterdam (28 de centimetri).

2

Primul avion Air Canada care a folosit sistemul metric

În 1970, Canada a decis să adopte sistemul metric. Mai mult de un deceniu mai târziu, în 1983, Air Canada dădea undă verde pentru decolare primului avion din flota sa care folosea sistemul metric.

Foto: Pinterest

Numai că, la mijlocul zborului, piloții și-au dat seama că rezervorul era gol. În timp ce se afla la sol, echipajul a măsurat „manual” cantitatea de combustibil din rezervor, cu ajutorul unor sonde, sistemul electronic fiind defect.

Problema a venit din conversia măsurătorilor. Ceea ce angajații credeau că sunt kilograme, erau, de fapt, livre. Prin urmare, cum un kilogram este echivalentul a aproximativ 2.2 livre, au umplut doar o jumătate de rezervor.

Din fericire, avionul la bordul căruia se aflau 69 de persoane a aterizat fără probleme – pe o autostradă! – lângă orașul Gimli, din provincia canadiană Manitoba.

3

Sonda spațială Mars Climate Orbiter

Foto: Pinterest

Industria aerospațială este un domeniu extrem de scump. În ciuda bugetului său anual de peste 20 de miliarde de dolari, chiar și NASA, agenția spațială americană, încearcă uneori să facă economie.

Totuși, dacă strângi prea mult cureaua, ai probleme. Pe 23 septembrie 1999, Mars Climate Orbiter, o sondă care a costat 125 de milioane de dolari, s-a prăbușit pe planeta roșie.

La investigare, a reieșit că eroarea provenea dintr-un calcul greșit: Lockhheed Martin, compania care a construit sonda pentru NASA, programase sonda să folosească sistemul de măsurare imperial (inci, picioare, mile), pe când NASA folosea sistemul metric.

După dezastru, în loc să arate cu degetul către adevărații vinovați, NASA a preferat să critice lipsa fondurilor.

4

Zborul cargo 6316 Korean Air

Foto: Wikimedia

La 15 aprilie 1999, un avion de marfă al Korean Air a decolat din orașul Shanghai, China, cu destinația Seul, Coreea de Sud. Nu a durat mult ca acest zbor de rutină, care a început normal, să se transforme într-o dramă, după ce pilotul a confundat metrii cu picioarele.

După decolare, echipajul a primit autorizație de pe aeroportul chinez pentru a urca la 1.500 de metri, sau 4.900 de picioare.

Dar, după ce a ajuns la 4.500 de picioare, pilotul l-a întrebat pe copilot dacă nu ar fi trebui să fixeze mai degrabă un curs la 1.500 de picioare (aproximativ 450 de metri).

Copilotul i-a confirmat acest lucru de două ori, amintindu-i pilotului că exista o diferență de 3.000 de picioare. Pe măsură ce pilotul a început coborârea, avionul a intrat în cădere liberă și nimeni nu a reușit să recâștige la timp controlul asupra comenzilor.

Avionul s-a prăbușit în cele din urmă peste câteva case, ucigând cinci persoane la sol și toți cei trei membri ai echipajului.


Distribuie:

Citește în continuare

Abonează-te gratuit la newsletter și vei primi în fiecare dimineață pe email cele mai interesante articole, filme și recomandări.
Fii fără grijă, nu facem spam.

Lasă un comentariu