Marina Abramovic și experimentul suprem. Ce înseamnă să devii obiect

În 1974, Marina Abramovic a organizat ceea ce s-a dovedit a fi cel mai periculos experiment la care se poate supune cineva, pe care l-a denumit „Rhytm 0” (Ritm 0). Iată cum s-a desfășurat.

Când vine vorba despre artă, se disting două școli de gândire diferite. Unii se ghidează după sloganul francez din secolul XIX, „L’art pour l’art” (Arta de dragul artei), iar alții consideră că arta ar trebui să aibă un scop moral, politic sau utilitarist.

Firește, mai sunt și oamenii care cred că arta ar trebui să unească aceste două curente diametral opuse. Marina Abramovic promovează un tip de artă care forțează atât artistul, cât și publicul să își pună întrebări și să își reexamineze identitatea.

marina abramovic experiment 1

Marina Abramovic. Foto: Manfred Werner

Supranumită „bunica artelor spectacolului”, Marina Abramovic s-a născut în Belgrad, în 1946, și a devenit faimoasă pentru spectacolele în care își solicită la limită mintea și corpul.

Părinții săi, Danica Rosic și Vojin Abramovic, au fost partizani în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Marina avea să povestească mai târziu că familia sa a făcut parte din „burghezia roșie”.

Marina Abramovic a studiat la Universitatea de Arte din Belgrad până în 1970 și a fost crescută într-o atmosferă foarte severă și strictă de mama sa, care, până la vârsta de 29 de ani, nu i-a permis Marinei să iasă din casă după ora 10 noaptea.

marina abramovic experiment 2

Publicul „face cunoștință” cu Marina. Foto: Institutul Marina Abramovic




În timpul studiilor și ulterior, când a predat cursuri de artă, Marina Abramovic a organizat mai multe spectacole, inclusiv „Rhytm 0”, în 1974, și „The Artist is Present” (Artistul este prezent), în 2010. De asemenea, a colaborat cu diverse celebrități, precum James Franco, Jay-Z și Lady Gaga.

„Rhytm 0” a fost un spectacol de șase ore, organizat de Marina Abramovic în Napoli, Italia. În timpul reprezentației, Marina Abramovic a stat nemișcată și pasivă, în timp ce publicul a fost invitat să-i facă orice dorește.

Scopul acestui experiment era să testeze limitele relației dintre artist și public. Punând în discuție tocmai rolurile fiecărei părți (artist și public), Marina Aramovic a încercat să își dea seama ce înseamnă să fi om, uitându-și la ea însăși prin ochii publicului.

marina abramovic experiment 3

Pe masă sunt așezate cele 72 de obiecte. Foto: Institutul MAI – Marina Abramovic

Un alt obiectiv al experimentului său a fost să dea un exemplu concret de transformare a corpului uman în obiect. Rămânând nemișcată în fața publicului și permițându-le oamenilor să facă ce cor cu corpul ei, a vrut să vadă care sunt limitele a ceea ce considerăm a fi acceptabil.

Marina a așezat pe o masă, în fața publicului, 72 de obiecte, care să fie folosită asupra ei. Obiectele îi puteau provoca plăcere, durere sau chiar moartea.

Printre obiecte se numărau: trandafiri, o pană, parfum, miere, pâine, struguri, vin, un bici, ulei de măsline, foarfece, un bisturiu, o bară de metal și un pistol încărcat cu un glonț.

marina abramovic experiment 4

Marina, sânge și trandafiri. Foto: Institutul Marina Abramovic




Lângă obiecte a pus un bilețel pe care a scris următoarele:

„Pe masă sunt 72 de obiecte pe care oricine le poate folosi asupra mea după cum dorește.

Acesta este un spectacol. Eu sunt obiectul.

În acest interval, îmi asum întreaga responsabilitate.

Durata: 6 ore (de la 8 seara la 2 dimineața)”

Cei din public au fost invitați apoi să folosească obiectele asupra Marinei după cum au crezut de cuviință.

La început, oamenii au reacționat cu prudență și timiditate. Însă, odată cu trecerea timpului, au devenit din ce în ce mai agresivi. La finalul spectacolului, Marina Abramovic fusese dezbrăcată, spinii trandafirului îi fuseseră înfipți în burtă și cineva îi ținuse pistolul la cap.

marina abramovic experiment 5

Pistolul este fixat în mâna Marinei. Foto: Institutul Marina Abramovic

Pe durata spectacolului, Marina le dăduse celor din public permisiunea să îi folosească trupul, să îi provoace orice reacție doresc și să folosească asupra sa oricare dintre cele 72 de obiecte.

La început, oamenii s-au purtat cu delicatețe. Unii au sărutat-o și i-au oferit trandafiri.

După o vreme, au început să fie din ce în ce mai agresivi. Cineva chiar i-a pus pistolul la cap, însă altcineva i-a smuls revolverul și l-a lăsat pe masă.



marina abramovic experiment 6

Publicul face propriile sale experimente pe Marina. Foto: Institutul Marina Abramovic

Iată cum a descris scena Thomas McEvilley, un critic de artă care a luat parte la spectacol:

„A început cu blândețe. Cineva a întors-o pe Marina cu spatele. Altcineva i-a ridicat brațele în aer. Cineva a atins-o oarecum intim. Noaptea începea să se încingă.

După trei ore, deja toate hainele îi fuseseră tăiate cu lama. În a patra oră, aceleași lame au început să fie folosite pe pielea ei. Cineva a tăiat-o pe beregată, ca să îi poată suge sângele. Câțiva chiar au atacat-o sexual.”

marina abramovic experiment 7

După câteva ore, Marina a devenit un obiect pentru ceilalți. Marina plânge. Foto: Institutul Marina Abramovic

”Era atât de dedicată spectacolului, încât nu s-ar fi opus să fie violată sau omorâtă. Confruntați cu renunțarea sa totală la voință, care însemna colapsul psihologiei umane, câțiva din public au început să formeze un grup protector.

Când Marinei i-a fost pus la tâmplă pistolul încărcat, cu degetul ei montat pe trăgaci, a izbucnit un scandal între taberele în care se împărțise publicul.”

Șase ore mai târziu, la finalul spectacolului, Marina Abramovic s-a ridicat în picioare și a început să meargă, apropiindu-se de public. Cu toții au făcut câțiva pași înapoi, incapabili să o înfrunte.

În videoclupul de mai jos, Marina Abramovic vorbește despre experimentul său, devenit faimos în toată lumea.

Te fascinează subiectul? Descoperă și Dr. Moarte – Câteva experimente pe oameni de-a dreptul malefice.

3 comentarii

  1. Un om normal 31 august 2017
  2. viorica 31 august 2017
  3. georgeta 4 septembrie 2017

Ți-a plăcut? Spune ce crezi!