Un mare mister al științei – Ce ascund ochii Fecioarei din Guadalupe

Ochii imaginii Fecioarei din Guadalupe, din Mexic, sunt una dintre cele mai mari enigme ale științei. Imaginea prezintă detalii care – potrivit cercetătorilor – „nu ar trebui să existe”.

Imaginea imprimată pe straiele lui Juan Diego, un țăran din secolul XVI, a ajutat la convertirea la catolicism a milioane de băștinași mexicani și la extinderea fără precedent a influenței spaniolilor.

Timp de mai bine de 20 de ani, Jose Tonsmann, absolvent de Inginerie la Universitatea Cornell, a studiat imaginea imprimată pe roba lui Juan Diego. Ceea ce i-a stârnit în mod deosebit curiozitatea lui Tonsmann au fost ochii fecioarei.

fecioara din guadalupe

Cercetătorii analizează imaginea Fecioare din Guadalupe, mărită de câteva ori și digitizată




Cu toate că au dimensiuni microscopice, irisul și pupilele imaginii prezintă contururile detaliate ale unui grup de cel puțin 13 persoane. Aceiași oameni apar și în ochiul stând, și în ochiul drept, în proporții diferite, la fel cum ochii unui om reflectă imaginea obiectului pe care îl privesc.

Tonsmann este de părere că detaliile din ochii picturii sunt reflexia unei scene petrecute în decembrie 1531, în care țăranul Juan Diego s-a întâlnit cu un episcop și cu alte câteva persoane.

La analiza imaginii, Jose Tonsmann a folosit un proces utilizat la reprezentarea vizuală a datelor transmise de sateliți și sondele spațiale. Inginerul peruan opinează că detaliile din ochii picturii sunt atât de fine, încât „nu ar fi putut fi pictate de mâna unui om”.

„Detalii imposibile” în ochii Fecioarei din Guadalupe

Încă din secolul XVIII cercetătorii au demonstrat că este imposibilă pictarea unei asemenea imagini pe o pânză cu aceeași textură. Denumite „ayate”, aceste fibre, folosite deseori de indigeni la confecționarea hainelor, se deteriorează după 20 de ani. Cu toate acestea, imaginea Fecioarei din Guadalupe rezistă de peste 470 de ani.


fecioara din guadalupe - detalii

O fotografie digitală mărită prezintă detalii cu siluetele microscopice care se disting în imaginea ochilor

Jose Tonsmann a invocat și studii realizate de Richard Kuhn, laureat Nobel pentru chimie în 1938, care a descoperit că imaginea nu conține pigmenți naturali de origine animală sau minerală. Întrucât în secolul XVI nu existau culori sintetice, acest lucru adaugă și mai multă greutate misterului picturii din Guadalupe.

Jose Tonsmann a început propria cercetare a imaginii în 1979. A mărit detaliile ochilor de 2.500 de ori și, prin proceduri optice și matematice, a identificat mai multe siluete distincte reflectate în ochi. Potrivit cercetătorului peruan, se pot distinge următoarele personaje:

  • un băștinaș ce stă așezat și privește spre cer;
  • profilul unui bătrân cu barbă lungă (episcopul Zumárraga);
  • un bărbat mai tânăr (cel mai probabil, tălmaciul Juan González).




De asemenea, mai apar următorii:

  • un alt indigen (probabil însuși Juan Diego);
  • o femeie de culoare, probabil sclavă a episcopului;
  • un bărbat (probabil spaniol) ce duce mâna la barbă.

Pe scurt, este de părere Jose Tonsmann, în ochi este recreată tocmai scena în care țăranul Juan Diego îi arată episcopului țesătura pe care ar fi apărut imaginea fecioarei.

Mai mult, în centrul pupilelor, la o scară mult mai mică, se poate distinge o altă scenă, în care apare o familie de băștinași: un bărbat, o femeie și mai mulți copii.

Tonsmann nu a avansat nicio teorie cu privire la semnificația acestei imagini, însă crede că descifrarea mesajului depinde de dezvoltarea tehnologiei din domeniul optic.

Istoria acestei imagini și semnele de întrebare pe care le ridică sunt prezentate în detaliu în cartea Misterele din Guadalupe – Descifrarea codului, apărută în 2016.

Ți-a plăcut? Spune ce crezi!